Τετάρτη 13 Ιουλίου 2011

κυκλο-φ-οριακα αρχεία: η παράκαμψη Αγριάς-Λεχωνίων

κατακαλόκαιρο, "παραδοσιακά" ο αστικός ιστός της Αγριάς δέχεται όλον τον διερχόμενο κυκλοφοριακό φόρτο για τα μπάνια του λαού στις ανατολικές παραλίες του Παγασητικού κόλπου και όχι μόνο.
εδώ και πολάααααα χρόνια σχεδιάζεται μία Παράκαμψη των οικισμών της Αγριάς και των Άνω και Κάτω Λεχωνίων. η στήλη έχει πολλάκις αναφερθεί στο θέμα:

1.    κυκλο - φ - οριακά 053                  02.10.1992

…Η μόνη μελέτη που έχει προκηρυχθεί είναι αυτή για την παράκαμψη της Άλλης Μεριάς. Και επίσης γίνεται, από Θεσσαλονικώτικο γραφείο, η μελέτη της παράκαμψης Αγριάς.

2.    κυκλο - φ - οριακά 064                  18.12.1992

…Ένα παράδειγμα ενός έργου που καρκινοβατεί επίσης, είναι η παράκαμψη της Αγριάς. Η τελευταία πληροφόρηση της στήλης ήταν ότι μελετάται από ένα Θεσσαλονικιώτικο γραφείο. Έκτοτε αγνοείται η τύχη του. Και είναι, νομίζω, τουλάχιστον υπερβολικό να γίνονται δρόμοι Δράκεια-Χάνια ή Αγχίαλος-Ευξεινούπολη ή παράκαμψη Άλλης Μεριάς και να μην γίνεται η παράκαμψη της Αγριάς. Της Αγριάς που είναι αποδειγμένο ότι υποφέρει από μέγιστο συγκεντρωμένο φόρτο.

3.    κυκλο - φ - οριακά 085                  02.07.1993

…Σκέφτομαι κι εκείνη την έρημη την Αγριά τι έχει να περάσει πάλι τα Σαββατοκύριακα. Πέρυσι τέτοιον καιρό τα παρόμοια έγραφα, περιφερειακός δρόμος απαραίτητος και άλλα σπουδαία. "Πέρασε κι άλλος ένας χρόνος...", κατά παράφρασιν του τραγουδιού του Γιάννη Πάριου.

4.    κυκλο - φ - οριακά 114                  25.03.1994

…Κίνηση, πάλι, τουρίστες πολλοί στην περιοχή μας, κι όσοι απετόλμησαν την Καθαρά Δευτέρα έξοδο προς Νότιο Πήλιο πήραν την δόση τους από κυκλοφοριακό μπλοκάρισμα. Τι; Ποια παράκαμψη Αγριάς; Κάποιοι μας "δουλεύουν" χρόνια τώρα, μου φαίνεται, πως δήθεν αυτή η παράκαμψη μελετάται. Πάντως για φέτος σίγουρα δεν περιμένουμε, πάλι τίποτε. Όπως πέρυσι, τα γνωστά, πόσες φορές έχουμε γράψει για το ίδιο θέμα;

5.    κυκλο - φ - οριακά 125                  24.06.1994

…Απάντησε το ΥΠΕΧΩΔΕ σε ερώτηση της Βουλευτού Μαγνησίας Ροδούλας Ζήση ότι εντάχθηκε σε πλαίσιο χρηματοδότησης 850 εκ. δρχ. το έργο παράκαμψης της Αγριάς. Αμήν και πότε, ένα έργο που τόσα χρόνια πάει και έρχεται, έχει φτάσει μέχρι και Θεσσαλονίκη για να μελετηθεί, ένα έργο τόσο χρήσιμο για την περιοχή μας, ας μπει επιτέλους σε ντορό. Να δει και το τρενάκι όλων μας καμιά άσπρη μέρα, Νικηφόρε (σσ. Σκοπελίτης, πρώην Κοινοτάρχης Αγριάς).

6.    κυκλο - φ - οριακά 229                  06.06.1997

…Καλοκαιράκι, ε! Έτοιμοι άπαντες για εξορμήσεις στις κοντινές και στις μακρινές παραλίες. Κάθε αρχή καλοκαιριού η στήλη το ‘χει έθιμο, έβδομο χρόνο τώρα, να θυμίζει την παράκαμψη Αγριάς. Μάλιστα, την παράκαμψη της Κοινότητας Αγριάς, η οποία για μία ακόμη χρονιά εφαρμόζει την μερική πεζοδρόμηση του παραλιακού δρόμου και μεταφέρει όλη την κίνηση στην αποπάνω οδό 28ης Οκτωβρίου. Παράκαμψη γιοκ, δεν ξέρω καν ποιος την θυμάται. Δεν έχει προτεραιότητα, φαίνεται, το έργο. Όμως άλλο ένα καλοκαίρι θ’ αναστενάξουν ένα σωρό άνθρωποι, παρόδιοι (κυρίως) και εποχούμενοι (“εμάς δεν μας νοιάζει, έχουμε ερκοντίσιον…”).

7.    κυκλο - φ - οριακά 265                  15.05.1998

…Ένα άλλο “ξεχασμένο” θέμα πληροφορηθήκαμε ότι παίρνει πάλι μπρος: η παράκαμψη της Αγριάς. Μάλιστα. Εκεί που κάθε καλοκαίρι γκρινιάζετε για το κυκλοφοριακό “χάος” και κάθε χειμώνα το ξεχνάτε, χρόνια τώρα. Λοιπόν, υπάρχει, πλέον, εγκεκριμένη η οριστική μελέτη (μετά από μακραίωνα ιστορία) και δεν μένει παρά να ξεκινήσει το έργο. Ευκαιρία είναι τώρα, είναι και προεκλογική περίοδος, Καποδίστριας και τα τοιαύτα, δεν αποκλείεται να το δούμε να ξεκινάει. Πάντως ο Πρόεδρος μου φάνηκε αποφασισμένος για μάχες, κι αυτό είναι καλό.

8.    κυκλο - φ - οριακά 311                  23.07.1999

…Για την παράκαμψη της Αγριάς έχουμε γράψει και ξαναγράψει, πόσο αναγκαίο έργο είναι και τα τοιαύτα. Για κείνο που δεν έχουμε πολυγράψει είναι για την συνέχεια αυτού του δρόμου, την παράκαμψη Λεχωνίων-Μαλακίου-Γατζέας-Καλών Νερών-Κορόπης. Είναι και τα Λεχώνια, Ανω και Κάτω, που δέχονται, ιδίως τα καλοκαίρια, έναν πολύ μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο διερχόμενο απ’ την καρδιά των οικισμών. Είναι και το Μαλάκι, όπου ναι μεν οι πολυκατοικίες χτίστηκαν εκεί που χτίστηκαν επειδή ήταν κι ο δρόμος εκεί, αλλά σήμερα είναι πολύ επικίνδυνη η κατάσταση στο σημείο και πρέπει να παρακαμφθεί. Το τμήμα αυτό μέχρι το Μαλάκι έχει μελετηθεί μέχρι και σε επίπεδο Οριστικής Μελέτης αν δεν κάνω λάθος και είναι, μαζί με την παράκαμψη της Αγριάς, έργο ώριμο για ένταξη στο 3ο Ε.Π.Σ. (γιατί θέλει πολλά λεφτά κι από νομαρχιακές πιστώσεις δεν βγαίνουν τέτοια έργα) κι αν δεν ενταχθεί τώρα μάλλον δεν θα γίνει ποτέ, φοβάμαι. Βεβαίως έχει ένα πρόβλημα: ο καινούργιος δρόμος χαράσσεται νότια, μεταξύ του υπάρχοντος και της θάλασσας, σε περιοχή που όντως έχει περιβόλια και σπίτια. Δεν είναι ότι καλύτερο θα μπορούσαμε να φανταστούμε για την περιοχή, όμως δεν φαίνεται να υπάρχει κι άλλη, καλύτερη, λύση, αν θέλουμε πράγματι να παρακαμφθούν τα Κάτω και Ανω Λεχώνια. Και πιστεύουμε ότι πρέπει να μιλάμε για έναν μικρό δρόμο, χαμηλών ταχυτήτων («το Πήλιο δεν χρειάζεται λεωφόρους», το λέμε και το ξαναλέμε, κι αυτό που γίνεται τώρα στην Χορεύτρα είναι στα όρια του υπερβολικού ενώ λείπουν 2-3 μέτρα στο Ξουρίχτι), ένα δρόμο που απλά να διεκπεραιώνει αξιοπρεπώς την διερχόμενη κίνηση, χωρίς, παράλληλα, να αποκόπτει τους οικισμούς από την αρχέγονη σχέση τους με τη θάλασσα. Ξέρουμε καλά ότι αυτές μας οι απόψεις δεν συναντούν καθολική αποδοχή, ξέρουμε ότι η διέλευση ενός τέτοιου δρόμου θα προκαλέσει διαφόρων ειδών αναστατώσεις κυρίως στο ανθρωπογενές περιβάλλον της περιοχής, αλλά αυτές είναι, κι η στήλη δεν έχει μάθει να κρύβεται, ούτε οι απόψεις της είναι δεσμευτικές για κανέναν.

9.    κυκλο - φ - οριακά 315                  03.09.1999

…Από τα 15 έργα που αξιολόγησε ως μεγίστης σημασίας για την Μαγνησία το Νομαρχιακό Συμβούλιο, τα 7 είναι έργα μεταφορικής υποδομής. Και μας βρίσκουν απολύτως σύμφωνους, με μία μόνο προσθήκη, ή μάλλον επέκταση: θεωρούμε απαραίτητο να προστεθεί και το έργο “Παράκαμψη Αγριάς-Λεχωνίων”, είτε ως 16ο είτε ως επέκταση του “Παράκαμψη Π.Σ.Βόλου”. Νομίζουμε ότι αν δεν “παλευτεί” τώρα με τους Περιφερειακούς πόρους του 3ου ΕΠΣ, δεν θα έχει μετά πολλές πιθανότητες υλοποίησης.

10.   κυκλο - φ - οριακά 318                  01.10.1999

…Λίγη επίσπευση δεν θα έβλαπτε, ο κόσμος θέλει, επιτέλους, να δει να γίνεται έργο, έχει χορτάσει τόσα χρόνια να μας ακούει όλους να μιλάμε για σχέδια και μελέτες. Το ίδιο ισχύει και για την Παράκαμψη της Αγριάς, όπου συγκαλείται σύσκεψη με πρωτοβουλία του Δήμου - εκεί δεν υπάρχουν καν τα εγκεκριμένα κονδύλια.

11.    κυκλο - φ - οριακά 383                  06.07.2001

…Ο άλλος δρόμος, αυτός που παρακάμπτει τον οικισμό της Αγριάς, ξαναεντάχθηκε για πολλοστή φορά, το διάβασα στην εφημερίδα, στα προς εκτέλεσιν έργα του 3ου ΚΠΣ. Μπράβο. Υπάρχει, τουλάχιστον, αποδεκτή μελέτη κατασκευής του ή θα τρέχουμε σε διαδηλώσεις μόλις εμφανιστούν οι μπουλντόζες; Και μέχρι τότε τι θα γίνεται στο οδικό δίκτυο του οικισμού, που υποφέρει από τον φόρτο τόσων διερχόμενων οχημάτων; Γνωρίζουμε σχεδόν τα πάντα γύρω από το θέμα και συμπράττουμε στην εξεύρεση μιας όσο γίνεται καλύτερης λύσης, έχοντας κατά νου ότι η μόνη καλύτερη είναι η κατασκευή και λειτουργία της Παράκαμψης.

12.    κυκλο - φ - οριακά 441                  10.01.2003

…Για πολλά χρόνια εκπονούνταν, παρακολουθούνταν και πληρώνονταν, βέβαια, μια μελέτη για την παράκαμψη Αγριάς-Λεχωνίων. Έγινε κάπου κοντά στο 1998 αυτή η μελέτη Οριστική, εγκρίθηκε απ’ το ΥΠΕΧΩΔΕ και τότε και μόνον τότε διαπιστώθηκε απ’ τα μόλις καποδιστριακά Δημοτικά Συμβούλια και τους κατοίκους ότι η μελέτη δεν μπορεί να εφαρμοστεί!! Η απόρριψη μιας εγκεκριμένης Οριστικής Μελέτης ενός έργου αφ’ ενός μεν δεν είναι σύνηθες φαινόμενο (διότι, λογικά, έχουν προηγηθεί πολλά προκαταρκτικά στάδια όπου φορείς και πολίτες μπορούν να εκφράσουν τις ενστάσεις τους, πριν δώσει το Υπουργείο την εντολή για την εκπόνηση της οριστικής μελέτης) και αφ’ ετέρου προκαλεί αντιδράσεις πανικού στην γραφειοκρατία.
Σήμερα, τέσσερα και κάτι χρόνια μετά το 1998, τρεις-τέσσερις άνθρωποι στην Ελλάδα γνωρίζουν πώς εξελίσσεται η διόρθωση(;) της αναπεμφθείσης Οριστικής Μελέτης (δεν συγκαταλεγόμαστε σ’ αυτούς) και ουδείς γνωρίζει αν θα μπορέσει ποτέ να χρηματοδοτηθεί το έργο, αν θα μπορέσουν, δηλαδή, η Αγριά και τα Λεχώνια να αποκτήσει κάποτε αυτόν τον τόσο χρήσιμο περιφερειακό δρόμο.
Αυτά μαθαίνει κανείς όταν αναμοχλεύει το παρελθόν! Αλλά η ιστορία είναι χρήσιμο μάθημα, ακόμη κι όταν δεν διδάσκει…

13.    κυκλο - φ - οριακά 540                  07.07.2006

…Όπως πονεμένο είναι και το θέμα της παράκαμψης της Αγριάς-Λεχωνίων. Άλλο ένα καλοκαίρι «υπομονής» και ταλαιπωρίας. Και ενώ η παράκαμψη της Αγριάς δεν έχει κανένα πρόβλημα και απλώς δεν έχει λεφτά, για την παράκαμψη των Λεχωνίων αποφασίστηκε στο Νομαρχιακό Συμβούλιο να ζητηθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ να προκηρυχθεί Αναγνωριστική Μελέτη για την ημιορεινή χάραξη. Στη χώρα που ζούμε, από την Αναγνωριστική μέχρι την Οριστική Μελέτη ενός έργου μεσολαβούν πέντε με εφτά χρόνια, εφ’ όσον υπάρχουν οι ανάλογες πιστώσεις. Για τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, μετά την Μελέτη Εφαρμογής, που έπεται της Οριστικής, δύο με τρία χρόνια, εφ’ όσον υπάρχουν οι ανάλογες πιστώσεις. Για την χρηματοδότηση της κατασκευής, άγνωστο διάστημα, εφ’ όσον υπάρχουν τα κατάλληλα πακέτα πιστώσεων. Για την πρόοδο της κατασκευής, βλέπε Περιφερειακός … 

14.    κυκλο - φ - οριακά 577                  13.07.2007

…Τρίτο θέμα των ημερών, η πεδινή ή η ημιορεινή χάραξη της οδού παράκαμψης στα Λεχώνια, Κάτω και Άνω. Άλλο παράλογο. Όταν η μελέτη της πεδινής χάραξης, μετά από καμιά δεκαριά χρόνια, απ’ τις αρχές της δεκαετίας του ’90, έφτασε στην έγκριση της οριστικής της φάσης, που, λογικά, σημαίνει ωριμότητα του έργου για χρηματοδότηση και κατασκευή, τότε οι τοπικές κοινωνίες άλλαξαν γνώμη και ζήτησαν άλλη χάραξη, μέσα απ’ τα βουνά και πάνω απ’ τα μεγάλα ρέματα. Μάλιστα. Διερευνήθηκε το θέμα από τον καθηγητή των Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου μας συγκοινωνιολόγο μηχανικό Νίκο Ηλιού, που έχει υπογράψει και την μελέτη της πεδινής χάραξης. Το αποτέλεσμα είναι για περίπου 7 χλμ. δρόμου, 8-9 εκατ. Ευρώ στην πεδινή χάραξη, περίπου 30 εκατ. Ευρώ στην ημιορεινή χάραξη, λόγω γεφυρών, αντιστηρίξεων και σήραγγας και με πολύ φτωχότερα γεωμετρικά χαρακτηριστικά (πιο στενός δρόμος, πολύ πιο κλειστές στροφές κλπ.). Καλώς έγινε αυτή η διερεύνηση, αλλά φτάνει. Αν θέλουμε, ως Νομός, να έχουμε δρόμο παράκαμψης σ’ αυτή την περιοχή μέσα στην επόμενη δεκαετία, ας ξεκινήσουμε να βρούμε χρηματοδότηση για την υπάρχουσα οριστική μελέτη της πεδινής χάραξης. Αλλιώς, δεν πρόκειται ΠΟΤΕ να βρεθούν τα λεφτά για ένα έργο 100ης προτεραιότητας σε μια χώρα που πάσχει ΠΑΝΤΟΥ από σοβαρές ελλείψεις στα οδικά δίκτυα.

15.    κυκλο - φ - οριακά 598                  21.06.2008

…Λείπουν ακόμη μερικές απαλλοτριώσεις στην ανατολική άκρη, εκεί που ο Περιφερειακός, αφού θα ‘χει περάσει την σήραγγα στην Γορίτσα και την κοιλαδογέφυρα πάνω από την ΑΓΕΤ, αναγκαστικά θα πρέπει να συνδεθεί με τον παραλιακό δρόμο, έξω από την Αγριά, αφού η λογική συνέχειά του, ο Περιφερειακός Αγριάς-Λεχωνίων έχει εμπλακεί στα γρανάζια της ημιορεινής χάραξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου