Τετάρτη 18 Ιουλίου 2012

κυκλο-φ-οριακα αρχεία: μαρίνα σκαφών αναψυχής

γενικός χάρτης λιμένος βόλου
θέμα σοβαρής διαφωνίας έχει ανακύψει (για μία ακόμη φορά...) στην πόλη.
το ζήτημα είναι πού πρέπει να λειτουργήσει μία μαρίνα για σκάφη αναψυχής (τουριστικά).
η προ-προηγούμενη διοίκηση του οργανισμού λιμένος βόλου είχε κατασκευάσει μία με πλωτές εξέδρες, την οποία η τωρινή διοίκηση διέλυσε άνευ ετέρου...
ύστερα άρχισε να συντάσσεται το γενικό προγραμματικό σχέδιο (master plan) του λιμένος γενικώς.
και τότε ανέκυψε η διαφωνία:
ο οργανισμός επιθυμεί μία μαρίνα στο "κορδόνι", στον κυματοθραύστη δηλαδή, ο δήμος βόλου αντιδρά και ζητά διερεύνηση και άλλων πιθανών θέσεων, ο οργανισμός δεν δείχνει διατεθημένος να το κάνει και όλοι (ξανα)είμαστε χαρούμενοι.
και το γενικό προγραμματικό σχέδιο δεν προχωρά και μαρίνα δεν σχεδιάζεται και δεν ξέρει κανείς τι σόι μαρίνα χρειάζεται, επί τέλους, ο βόλος...
τα κυκλο-φ-οριακά έχουν, βεβαίως, ασχοληθεί και με αυτό το ζήτημα:


Σημαντική είναι και η μελέτη που προκηρύσσει η Λιμενική Επιτροπή για την καλύτερη αξιοποίηση του κεντρικού λιμένα (προβλήτας, "φαρδειά" παραλία, κυματοθραύστης). Μελέτη ιδιαίτερα ευαίσθητη, στην μάλλον πιο ευαίσθητη περιοχή της πόλης. Με μεγάλο ενδιαφέρον θα την παρακολουθήσουμε.

κυκλο - φ - οριακά 136             28.10.1994

Βεβαίως υπάρχει και ο Ξηριάς. Τον οποίον επίσης είχαμε σχεδόν ξεχάσει ως χείμαρρο και, αν θυμάμαι καλά, κάποιοι ήθελαν να γίνει στην κοίτη του μαρίνα! Ευτυχώς, λέω, που δεν έγινε κι ακόμα ευτυχώς που οι νεοκατασκευαζόμενες γέφυρες έχουν το σωστό ύψος. Τώρα το γιατί πλημμύρισε ο Ξηριάς και ποιος ευθύνεται γι αυτό, πολύ καλά κάνει ο κ. Εισαγγελέας και το ψάχνει, σ' αυτή τη χώρα πάντα σχεδόν πρώτα παθαίνουμε κι ύστερα μαθαίνουμε.

· Ολοκληρώνεται οσονούπω κι η μελέτη για την αξιοποίηση του κεντρικού προβλήτα και της λοιπής παραλίας. ;Όπου, μεταξύ άλλων, προβλέπεται και ζεύξη (με γεφυράκι, μη σκεφτείτε τίποτα περίεργα υποθαλάσσια!) της προκυμαίας με τον κυματοθραύστη, στην περιοχή του Ηρώου, με σκοπό την αξιοποίηση και του κυματοθραύστη ως αγκυροβόλιο μικρών σκαφών. Και μια που είπαμε για υποθαλάσσια, να σας πληροφορήσω ότι την 1η Μαρτίου 1997 αρχίζει το δεύτερο μεγαλύτερο έργο τούτου του αιώνα, μετά την υποθαλάσσια σήραγγα της Μάγχης: η υποθαλάσσια σήραγγα του Γιβραλτάρ. Έργο πολυμελετημένο και πολλαπλώς χρήσιμο αφού συνδέει, μάλιστα, δυο Ηπείρους, δυο πολιτισμούς. Εμείς, Ρίο-Αντίρριο, Μαλλιακό, τίποτε; Ισως ο νέος Πρωθυπουργός, με νέους εργολάβους...

· Εγκαταστάθηκε η γέφυρα που συνδέει την προκυμαία της παραλίας με τον κυματοθραύστη, στην περιοχή του Ηρώου. Περάστε να τη δείτε, οπωσδήποτε είναι ένα νέο λειτουργικό και αισθητικό στοιχείο στην παραλία μας. Η οποία, δυστυχέστατα, συνεχίζει να μαστίζεται από ασυνείδητους μοτοσυκλετιστές κυρίως και από αυτοκινητούχους δευτερευόντως. Πώς μπορεί να λυθεί αυτό το πρόβλημα, δεν ξέρω ακριβώς, με απασχολεί -καθότι έχω κι εγώ μικρά παιδιά- αλλά είναι δύσκολο. Σχετικά με την γέφυρα, μόνο μία αγωνία, μήπως επιταθεί αυτό το πρόβλημα. Κι άλλη μία, που μου την είπε καπετάνιος, σε περίπτωση καιρού, φουρτούνας δηλαδή, ήταν χρήσιμο τα μικρά ιστιοφόρα να μπορούν να χρησιμοποιούν την δίοδο και να μην υποχρεώνονται σε περιπορεία του κυματοθραύστη για να μπουν στον λιμένα, όπως θα πρέπει να γίνεται από δω κι εμπρός.

Προχωρούν, επίσης, τα έργα ολοκλήρωσης της γεφυρούλας που συνδέει την παραλία με τον κυματοθραύστη.

Επισκέπτομαι συχνά τον κυματοθραύστη, περνώντας το νέο γεφυράκι, και απολαμβάνω αυτή την “καινούργια” άποψη του Βόλου, άποψη που είχα να δω από το 1970, τότε που πηγαίναμε “στα μπλόκια” για μπάνιο, κι ο ΝΟΒ είχε και εκεί εγκαταστάσεις. Ωραία είναι. Βρίσκω, όμως συχνά πολλά σημάδια της αυξημένης ανθρώπινης παρουσίας εκεί πέρα, πολλά σκουπίδια δηλαδή. Μπορεί να φταίει κι η θάλασσα καμμιά φορά, δεν ξέρω, σίγουρα όμως νομίζω πως το φίλτατο Λιμενικό μας Ταμείο πρέπει να μεριμνά κομματάκι περισσότερο για την καθαριότητα στο πολυσύχναστο, πλέον, αυτό σημείο της πόλης. Και μια κι ολόγος για το Λιμενικό Ταμείο, περπατώ στην παραλία και βλέπω μια κίτρινη γραμμή πέρα-πέρα και μια πλήρη σειρά τραπεζοκαθισμάτων των καφετεριών έξω απ’ αυτήν. Διερωτώμαι μαζί με πολλούς άλλους συμπολίτες τι ακριβώς συμβαίνει. Υπάρχει καταστρατήγηση απ’ τη μεριά των καταστηματαρχών ή αποφασίστηκε αύξηση των ορίων και δεν τραβήχτηκε η νέα γραμμή; Πάντως χρειάζεται είτε έτσι είτε αλλιώς προσοχή. Τραπεζοκαθίσματα έχουμε χιλιάδες στον Βόλο, δόξα τω Θεώ, παραλία μία και μοναδική την έχουμε.


Απορίες ενός «απλού» πολίτη, τέτοιες κι άλλες μερικές (π.χ. τι γίνεται με τον σταθμό επιβατών, αν λειτουργεί και πώς η μαρίνα στη μεριά του τελωνείου) δεχόμαστε κι εμείς καθημερινά σχεδόν από πολλούς «απλούς» συμπολίτες και, αναγκαστικά, τους παραπέμπουμε αρμοδίως. Μια πόλη είμαστε, βρε αδερφέ.

Λίγο μετά συστάθηκε ο Οργανισμός Λιμένος, ο οποίος ασχολήθηκε με άλλα σοβαρά θέματα υποδομών (λειτουργία parking, επέκταση προβλήτα, κατασκευή σταθμού επιβατών, μαρίνα σκαφών, νέα ψαραγορά κλπ.) και το θέμα «Φάρος» πάγωσε.

Συζητήσαμε και για τον Λιμένα της επόμενης 25ετίας, μέσω Γενικού Προγραμματικού Σχεδίου και αναθεωρητέας Μελέτης Κυκλοφοριακών Επιπτώσεων. Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων δεν είδαμε ακόμη, περιμένουμε. Εκφράσαμε ορισμένες αντιρρήσεις, π.χ. για μαρίνα τουριστικών σκαφών στο κορδόνι, με κτηριακές εγκαταστάσεις και οδική σύνδεση μέσω της καμπυλόγραμμης γέφυρας ή για σκραπ στην βάση του εμπορικού προβλήτα 3 και μία ευαρέσκεια: επιτέλους, μετά από 7-8 χρόνια απουσίας, το Προγραμματικό Σχέδιο προβλέπει επάνοδο των Κρουαζιεροπλοίων στον Κεντρικό Προβλήτα. Και βρήκαμε καλή ευκαιρία να ξαναζητήσουμε να κατασκευαστεί ο Φάρος του Βόλου!

Πάντως για την πολυδιαφημισμένη, κάποτε, μαρίνα τουριστικών σκαφών στον ορμίσκο του Τελωνείου φαίνεται ότι πέφτουν τίτλοι τέλους. Για διάφορους αδιευκρίνιστους, εν πολλοίς, λόγους, με κυριότερους αυτούς της ασφάλειας και, εν κατακλείδι, μαρίνα γιοκ. Αυτό το «γιοκ», πάλι, μας παραπέμπει στην Τουρκία, όπου οι μαρίνες τουριστικών σκαφών ξεφυτρώνουν όπως τα μανιτάρια τον Σεπτέμβρη στο Πήλιο. Εδώ σ’ εμάς ποιος να ξέρει τι θα πρέπει να συμβεί για να μπορέσουν να «αδειοδοτηθούν» τέτοιες εγκαταστάσεις, πόσα όργανα, επιτροπές, υπηρεσίες, διευθύνσεις, υπουργεία, οργανισμοί, κανονισμοί, νόμοι, διατάξεις, μελέτες πρέπει να ομοφωνήσουν.

Όμως μέσα σ’ αυτή τη γενική ανέχεια ανελκύσθηκαν, απομακρύνθηκαν, καταστράφηκαν (;) οι ξύλινες προβλήτες στην μαρίνα του Τελωνείου. Είναι πολλοί συμπολίτες που με ρωτούν «μα δεν μπορούσαν να γίνουν συντηρήσεις, επισκευές, κάτι τέλος πάντων, να μην πάνε χαμένα τόσα λεφτά για την κατασκευή συν τα έξοδα ανέλκυσης – ο κόσμος μετράει και τη δεκάρα την σήμερον ημέραν» δεν μπορώ να απαντήσω, δεν είμαι αρμόδιος.

Στο μεταξύ, μία ακόμη συζήτηση για μία μαρίνα σκαφών αναψυχής στα μέρη μας βρίσκεται σε εξέλιξη, ένα έργο που το έχουμε ξαναδεί. Θυμάμαι (σιγά να μη θυμάμαι, δηλαδή, το αρχείο να ‘ν καλά…) στις 24.11.1993 ως Τεχνικό Επιμελητήριο Μαγνησίας είχαμε διοργανώσει ωραία Ημερίδα για τον Θαλάσσιο Τουρισμό στον Παγασητικό κόλπο, με πανελλήνιους ομιλητές, ειδικούς στο είδος τους, χωρίς, βεβαίως, να ακολουθήσει κανένα έργο. Το 1996 διαμορφώθηκε μια άποψη για μαρίνα στο κορδόνι με πλωτές προβλήτες και πεζή πρόσβαση, έγιναν τα πλωτά, έγινε το ωραίο γεφυράκι κι ύστερα ήρθε ένας Γαρμπής ο οποίος κόντεψε να τα σπάσει τα σκάφη που ήταν εκεί αγκυροβολημένα και η ιδέα καλώς εγκαταλείφθηκε. Το 2004-5 κατασκευάστηκε η μαρίνα του Τελωνείου, η οποία δεν λειτούργησε ποτέ ως τέτοια και πριν από ένα περίπου μήνα αποξηλώθηκε τελείως, χωρίς κανείς να έχει καταλάβει ακριβώς γιατί. Τώρα ξανακυκλοφορεί, ως μέρος του Γενικού Προγραμματικού Σχεδίου για την ανάπτυξη του Λιμένος, η άποψη περί μαρίνας στο κορδόνι και μάλιστα με πλήρη οδική πρόσβαση, καταργουμένου του γλυπτού της Εθνικής Αντίστασης!! Το «καλοκαιρινό αφήγημα» του Δημήτρη Δερβένη στην Κυριακάτικη «Θεσσαλία» τα έλεγε όλα, ο Θεός να μας φυλάει. Και ο Γαρμπής να βάλει κι αυτός το χέρι του, συμπληρώνουμε.

Επιστροφή στην δική μας θάλασσα. Στη φωτογραφία το γεφυράκι στο κορδόνι υπό κατασκευή, μαζί με το γλυπτό της Εθνικής Αντίστασης, Απρίλιος 1996. Αναφορά στην μαρίνα που κανείς σ’ αυτή την πόλη δεν θέλει να γίνει σ’ αυτό το σημείο. Καλό μπάνιο, γεια σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου