Αισίως φτάσαμε στην Μεγάλη Τετάρτη, βοήθειά μας. Πήραμε και το «δώρο», 163 € περιουσία, μένει να δούμε τι πασχαλιάτικο δώρο θα πάρουν τα βαφτιστήρια μας – από τα οποία δώρα περιμένει, λέει, να «σηκωθεί» η τοπική αγορά. Και εκλογές όχι, δεν προκηρύχτηκαν ακόμη, ίσως σήμερα τ’ ακούσουμε τα μαντάτα, για να προγραμματίσουμε κι εμείς οι απλοί πολίτες τις Κυριακές του Μαΐου μας. Διότι οπωσδήποτε πρέπει να πάμε να ψηφίσουμε, το εκλογικό σύστημα λειτουργεί έτσι που κάθε σκέψη αποχής πρέπει να αποκλείεται. Θα ξαναβρούμε ευκαιρία να πούμε δυο λογάκια πάνω σ’ αυτό το πραγματικά κρίσιμο θέμα.
Την περασμένη εβδομάδα κάπως τά ‘φερε η ζωή και μετακινούμασταν κάθε μέρα Βόλο-Λάρισα, ευτυχώς για καλό λόγο. Και δεν γίνονταν αλλιώς, έπρεπε οι μετακινήσεις αυτές να γίνονται με αυτοκίνητο. Λοιπόν, διαπιστώσαμε ότι σ’ αυτή τη χώρα του παραλόγου που μας έλαχε να ζούμε, ακόμη μία απόδειξη παραλογισμού βρίσκεται στον δρόμο, στον Αυτοκινητόδρομο της Εθνικής Οδού. Ο οποίος Αυτοκινητόδρομος είναι ένας εξαιρετικός οδικός άξονας, γρήγορος και ασφαλής και … άδειος. Μάλιστα, άδειος, ελάχιστα οχήματα κυκλοφορούν σ’ αυτόν σε καθημερινή βάση. Ο λόγος είναι ένας: τα πανάκριβα διόδια. Γι’ αυτό λέω, ο θρίαμβος του παραλόγου. Είδαμε και πάθαμε να αποκτήσουμε έναν δρόμο της προκοπής στην Ελλάδα και τώρα δεν τον χρησιμοποιούμε επειδή η χρήση του είναι παράλογα ακριβή. Ούτε εγώ τον χρησιμοποίησα, εγώ ο συγκοινωνιολόγος μηχανικός, που μαζί με όλους τους άλλους συναδέλφους δώσαμε «μάχες» για να γίνει αυτός ο δρόμος, εγώ ο πολλάκις δηλωμένος υπέρμαχος της οδικής ασφάλειας. Εξηγούμαι:
Οδηγώ ένα αυτοκίνητο 1800 κ.ε. από το 2002, το οποίο καταναλώνει σήμερα 10,9 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα. Το νούμερο είναι απόλυτα ακριβές, διότι έχω, μεταξύ άλλων, και την τρέλα να καταγράφω κάθε φορά που βάζω βενζίνη την ημερομηνία, την χιλιομετρική ένδειξη, την τιμή της βενζίνης ανά λίτρο, την μάρκα της βενζίνης και το ποσόν που πληρώνω. Αυτό διαρκώς και ανελλιπώς από το 1986, για τέσσερα διαφορετικά αυτοκίνητα!! Έχει, λοιπόν, δημιουργηθεί σε ένα απλό λογιστικό φύλλο μία βάση δεδομένων με χιλιάδες τέτοια στοιχεία, που δίνουν κόστη, μέσους όρους, διαγράμματα, τα πάντα, από εκεί και η κατανάλωση 10,9 λ/100 χλμ.
Πάμε τώρα στον λογαριασμό. Απόσταση Βόλος-Λάρισα 60 χλμ, με 10,9 λ/100 χλμ, κατανάλωση 6,54 λίτρα βενζίνη. Με την (επίσης εξωφρενική) τιμή βενζίνης κατά μέσο όρο 1,80 € έχουμε 11,77 € στην απλή διαδρομή. Με επιστροφή 23,54 €. Τα διόδια στο Μοσχοχώρι κοστίζουν 3,00 €, άρα με επιστροφή 6,00 €. Το κόστος της βενζίνης προσαυξάνεται λοιπόν κατά ακριβώς 25,48% (το ένα τέταρτο, δηλαδή) και φτάνει στα 29,54 €.
Με ανάλογους υπολογισμούς η προσαύξηση λόγω διοδίων στην διαδρομή Βόλος-Θεσσαλονίκη (216 χλμ) είναι 28,08%, Βόλος-Αθήνα (324 χλμ) είναι 17,85% και Αθήνα-Θεσσαλονίκη (515 χλμ) είναι 23,01%.
Κατά την γνώμη μου είναι τρελά νούμερα αυτά και ιδίως αν πρέπει κανείς να κάνει αυτή τη μετακίνηση καθημερινά!. Είναι που είναι απαράδεκτη και καθαρά κερδοσκοπική η τιμή της βενζίνης, έρχεται από πάνω και το κόστος των διοδίων και … αδειάζει τον Δρόμο. Πολύ απλά.
Έτσι ξαναθυμήθηκα κι εγώ τα χωριά του κάμπου, Αναγέννηση, Λοφίσκος, Χάλκη, Αρμένιο, συνάντησα όλες τις νταλίκες εσωτερικών μεταφορών (για τις οποίες το κόστος των διοδίων είναι το ίδιο παράλογο), και λίγα, ομολογουμένως, τρακτέρ, «χάρηκα» τις ωραίες ευθείες της Εθνικής Οδού αρ. 6 και «ανακάλυψα» τους ωραίους τρόπους να περνάω δίπλα ακριβώς απ’ τον σταθμό διοδίων. Κόσμος και λαός συμπορεύονταν μαζί μου και δίπλα ο Αυτοκινητόδρομος έρμος και μοναχός.
Όλα αυτά σε βάρος της οδικής μου ασφάλειας, με σαφέστατους κινδύνους ατυχήματος, εν γνώσει μου. Κι εκεί που πήγαινα, στην περιοχή της Λάρισας, δεν βρήκα ούτε έναν χριστιανό που να ταξιδεύει συχνά, ο οποίος να μην ξέρει απ’ έξω κι ανακατωτά πώς να παρακάμπτει τους σταθμούς διοδίων γενικώς.
Μπράβο το λοιπόν στο πανέξυπνο Κράτος μας. Κατάφερε να έχει άχρηστο ένα σπουδαίο έργο υποδομής, για το οποίο δαπάνησε πολλά δισεκατομμύρια δραχμές πριν το παραδώσει δώρο στην ιδιωτική πρωτοβουλία των τραπεζών. Παράλληλα αναγκάζεται (λόγω των αποικιακών συμβάσεων που έχει υπογράψει) να ψηφίζει τροπολογίες με ποινές φυλάκισης για όσους αρνούνται να πληρώσουν αυτό το ιδιότυπο χαράτσι του αυτοκινητοδρόμου. Ταυτόχρονα υποχρεώνεται, γιατί δεν μπορεί να κάνει αλλιώς, να συντηρεί όλους τους άλλους δρόμους απ’ τους οποίους περνάει, πλέον, το μεγαλύτερο μέρος της κυκλοφορίας. Ομοίως ταυτόχρονα χύνει κροκοδείλια δάκρυα για την Οδική Ασφάλεια και ανακοινώνει μέτρα και σταθμά για την μείωση των ατυχημάτων κατά 50% μέχρι το 2020 – ξέρετε πόσες φορές την έχω ακούσει εγώ αυτή τη μείωση σε «εύλογο» χρονικό ορίζοντα από τότε που ασχολούμαι με τα κυκλοφοριακά;
Έτσι κι όχι αλλιώς, πού ‘λεγε κι η γιαγιά μου, έχουν τα πράγματα, κι αν κάποιος έχει αντίρρηση, Κράτος, Περιφέρεια, Αντιπεριφέρεια, Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ας κάνει κάτι πολύ «επιστημονικό» και πολύ απλό: μία ταυτόχρονη μέτρηση κυκλοφοριακού φόρτου. Ευχαρίστως προσφέρομαι να την συντονίσω.
Με το καλό να γιορτάσουμε την του Χριστού Ανάσταση και το Άγιο Ελληνικό Πάσχα. Γεια σας.
(δημοσιεύτηκε στην βολιώτικη "Θεσσαλία" την Μ.Τετάρτη 11.04.2012)
(δημοσιεύτηκε στην βολιώτικη "Θεσσαλία" την Μ.Τετάρτη 11.04.2012)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου