Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2011

κυκλο-φ-οριακα αρχεία: η Πλατεία Πανεπιστημίου

ένα από τα σημαντικότερα "οράματα" του Βόλου, που γεννήθηκε και ανδρώθηκε μαζί με το διαχρονικά σημαντικότερο αναπτυξιακό έργο της περιοχής, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, έγινε πραγματικότητα στα τέλη του 2008, με τον Αλέκο Βούλγαρη Δήμαρχο και την ταπεινότητά μου Δημοτικό Σύμβουλο. 
το θέμα του υπόγειου parking δεν έχει κλείσει ακόμη.
τα κυκλο-φ-οριακα ξεκίνησαν να ασχολούνται με το θέμα το 1995 και η αρχική μας πρόταση είχε διατυπωθεί ήδη το 1989...

κυκλο - φ - οριακά 173             03.11.1995

...         Τον Σεπτέμβριο του 1989 (ογδόντα εννέα, σημειώστε) η ομάδα εργασίας που είχε στήσει το Τεχνικό Επιμελητήριο, αποτελούμενη από τους Συγκοινωνιολόγους Μηχανικούς (αλφαβητικώς) Χ.Σκυργιάννη, Γ.Τουλουμάκο, Ν.Τρίμη για να μελετήσει “Το κυκλοφοριακό πρόβλημα του Βόλου” ασχολήθηκε, μεταξύ άλλων, και με την στάθμευση (η πλήρης μελέτη είναι στη διάθεση όποιου ενδιαφερθεί). Αφού λοιπόν διεξοδικά αναλύσαμε την “παρά το κράσπεδο” στάθμευση στην περιοχή όπου σήμερα εφαρμόζεται το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης, εξετάσαμε και τις δυνατότητες δέσμευσης ορισμένων οικοπέδων για χρήση parking εκτός οδού.
Καταλήξαμε σε 10 οικόπεδα, συμπεριλαμβανομένων και των τριών οικοδομικών τετραγώνων από Κουταρέλια μέχρι Μακεδονομάχων, μεταξύ Ερμού και Δημητριάδος (ως 1 εκ των 10) όπου εξακολουθεί να “προβλέπεται” να γίνει η Πλατεία Πανεπιστημίου.

κυκλο - φ - οριακά 207             22.11.1996

…         Κάποια πράγματα περί τα κυκλοφοριακά του Πολεοδομικού Συγκροτήματος φαίνεται να κινούνται τον τελευταίο καιρό. Κάτι τα ατυχήματα που αφύπνισαν κάπως (αν και ο ύπνος ελλοχεύει, μη το ξεχνάμε...) κάτι η κυκλοφοριακή μελέτη (που άλλοι την διάβασαν και ορθώς την σχολίασαν και άλλοι “κάτι άκουσαν” και επιστολογραφούν υποθέτωντας...) κάτι τα πραγματικά προβλήματα που καθημερινά οξύνονται, δημιουργούν μια συζήτηση γύρω από το κυκλοφοριακό παρόν και μέλλον αυτής της πόλης. Μέχρι και υπόγειο γκαράζ, κάτω απ’την Πλατεία Ελευθερίας, διαβάζουμε ότι θα προκηρυχθεί εντός του χειμώνος, μέχρι και η παλιά μας πρόταση, από το 1990, για δημιουργία κι άλλου υπόγειου χώρου στάθμευσης στην Πλατεία Πανεπιστημίου συζητείται, μακροπρόθεσμα, βεβαίως, αλλά συζητείται, ενώ τότε κάποιοι μας κορόϊδευαν (είδατε που λένε “λέγε-λέγε το κοπέλι...”). Αλλά ας μην είμαστε και τελείως άδικοι, εξ χρόνια πριν οι Βολιώτες (ακόμα και οι μηχανικοί) έτρεμαν στην ιδέα του νερού που υπάρχει στο ένα μέτρο κάτω απ’το έδαφος, κι εμείς λέγαμε πως είναι εφικτό να γίνει υπόγειο γκαράζ μέσα στο νερό, στο οικόπεδο της Τράπεζας Μακεδονίας-Θράκης, στου Μεταφτσή, στην Αθηναϊκή Ταβέρνα. Σήμερα έχει υλοποιηθεί πλέον πλήρης στεγανοποίηση τόσο στο οικόπεδο της Τράπεζας όσο και στο κτίριο του Πανεπιστημίου, στη γωνία Αργοναυτών και Φιλελλήλων, πιο μέσα στο νερό δεν γίνεται. Αυτό, λοιπόν, ονομάζεται πρόοδος και ίσως, λέω ίσως, αν το 1990 υπήρχε η χρηματική δυνατότητα από μεριάς Δήμου να απαλλοτριώσει τα οικόπεδα, που μετά από τις προτάσεις μας, είχε δεσμεύσει, να ήταν διαφορετική και η σημερινή και η αυριανή εικόνα αυτής της πόλης.
            Αλλά δεν υπήρχε και όπως όλοι γνωρίζουμε η ιστορία δεν ξαναγράφεται.

κυκλο - φ - οριακά 279             30.10.1998

…         Ξεκινάει, διαβάζουμε, η κατασκευή και της Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης στον χώρο του παλαιού ΚΤΕΛ, το πλέγμα των πανεπιστημιακών κτιρίων μέσα στην πόλη προχωρεί προς ολοκλήρωση, προς μεγάλη μας χαρά. Το κτίριο Ματσάγγου και, αυτό που μας ενδιαφέρει εμάς λίγο περισσότερο, η πλατεία Πανεπιστημίου, που θα φτάσει μέχρι την Δημητριάδος και θα έχει και υπόγειο parking, δεν προχωρά πολύ γρήγορα, δυστυχώς.

κυκλο - φ - οριακά 299             16.04.1999

…         Βέβαια, δε λέω, τούτος ο τόπος κάτι έχει με τα έργα, κάπως γίνεται και χρονίζουν, βρε παιδί μου. Γέφυρα στη Βιομηχανική Περιοχή (έκανε κάπου 10 χρόνια να ολοκληρωθεί), γέφυρες στη Μπουρμπουλήθρα και διαμόρφωση των κόμβων, γέφυρα Σέκερη (ούτε που πιστεύαμε ότι θα γίνει ποτέ), δρόμος Βόλου-Βελεστίνου, Νοσοκομείο, για να θυμηθούμε τα πιο χτυπητά. Τώρα προστέθηκε και το κτίριο των ΕΛΤΑ - όνειρο δεκαετιών, που ξαφνικά ξεκίνησε κι ακόμα πιο ξαφνικά σταμάτησε. Κάτι δεν πάει καλά. Κι έχουμε μπροστά μας και το Πανθεσσαλικό Στάδιο, που εκτός απ’ τον εαυτό του πρέπει οπωσδήποτε να “συμπαρασύρει” και το τμήμα της Αρτηρίας Παράκαμψης από οδό Λαρίσης μέχρι Κραυσίδωνα. Οπωσδήποτε, αν θέλουμε ως το 2004 να λέμε ότι έχουμε Περιφερειακό στον Βόλο. Φωτεινή εξαίρεση σ’ όλα αυτά, τα κτιριακά έργα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, που ξεκινούν και τελειώνουν γρήγορα κι ολοκληρώνουν σιγά-σιγά την υποδομή του Ιδρύματος. Πρόσφατα ξεκίνησε και η Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη, εκεί που ήταν παλιά το Υπεραστικό ΚΤΕΛ. Καιρός να πάρει τον δρόμο του και το κτίριο Ματσάγγου, μαζί με την πολύ χρήσιμη για όλη την πόλη Πλατεία Πανεπιστημίου, μέχρι την οδό Δημητριάδος.

κυκλο - φ - οριακά 306             11.06.1999

…         Για την επίλυση του προβλήματος της στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, έχω την αίσθηση ότι βρίσκομαι στο 1989-90. Σ’ εκείνη ακριβώς την περίοδο, με Δήμαρχο τον νυν Δήμαρχο, Αντιδήμαρχο Πολεοδομίας τον νυν Αντιδήμαρχο Διοικητικών Θεμάτων και Πρόεδρο του ΤΕΕ τον νυν Αντιδήμαρχο Πολεοδομίας και Τεχνικών Υπηρεσιών (Λάκη περαστικά, από καρδιάς) οι τρεις συγκοινωνιολόγοι (αλφαβητικά) Χ.Σκυργιάννης, Γ.Τουλουμάκος και Ν.Τρίμης αποτελέσαμε Ομάδα Εργασίας του ΤΕΕ που μελέτησε «Κυκλοφοριακά Προβλήματα στο Π.Σ.Βόλου» και πρότεινε μια σειρά από λύσεις. Για θέματα οδικού δικτύου και σηματοδοτήσεων, κυκλοφορίας φορτηγών, πεζοδρομήσεων, αστικών συγκοινωνιών και στάθμευσης. Για το θέμα της στάθμευσης υπήρχε μία σειρά από προτάσεις για δέσμευση οικοπέδων, πολλές απ’ αυτές έγιναν και αργότερα ξέγιναν, όπως συχνότατα συμβαίνει σε όλες τις ελληνικές πόλεις. Μεταξύ των προτάσεων και η λεγόμενη “Πλατεία Πανεπιστημίου”, η οποία ήδη τότε προβλέπονταν στα χωροταξικά σχέδια ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Τότε λοιπόν, εμείς πρώτοι προτείναμε την δημιουργία υπόγειου parking σε ένα επίπεδο, δυναμικότητας (κατά τους υπολογισμούς μας) 170 θέσεων. Η αντίδραση των “ειδημόνων” περί το υπέδαφος του Βόλου ήταν, τότε, ένα πλατύ μειδίαμα. Το γιατί δεν προχώρησε αυτή η πρόταση πρέπει μάλλον να αναζητηθεί στις γνωστές δυσκολίες στην απαλλοτρίωση των κτισμάτων ώστε να δημιουργηθεί η πλατεία. Σήμερα, λοιπόν, 10 χρόνια μετά, μετά χαράς μεγάλης διαβάζω τίτλους “Εργο πνοής για το Βόλο η Πλατεία Πανεπιστημίου” (τρίτη πλατεία, μετά τις δυο που προαναφέραμε…). Και λέω μακάρι επιτέλους. Βέβαια κάτι με τα νούμερα δεν μου πάει πολύ καλά, δηλαδή πώς απ’ τα 2.380 τετρ. Μέτρα φτάνουμε στα 7.300 τετρ. Μέτρα και πώς απ’ τις 170 θέσεις στάθμευσης ανά υπόγειο (= 340 αν γίνουν τελικά δύο υπόγεια, τελείως μέσα στο νερό, δηλαδή) φτάνουμε στις 500. Θα κοιτάξω να ενημερωθώ και θα σας πω.

κυκλο - φ - οριακά 489             26.11.2004

…         Ως τότε θα έχουν ολοκληρωθεί, ελπίζω, τα πολυώροφα parking στο Τετράγωνο και στην Ογλ-Κονταράτου. Σύντομα θα λειτουργήσει και το νέο ιδιωτικό στην οδό Ιωλκού, μεταξύ Ρ.Φεραίου και Κωνσταντά. Κάπως θα τα βολεύουμε δηλαδή. Η Πλατεία Πανεπιστημίου βρίσκεται ακόμη στα δικαστήρια, ως τότε μπορεί κι αυτή να είναι έτοιμη, κανείς δεν ξέρει.

κυκλο - φ - οριακά 508             02.09.2005

…         Από κοντά και η Πλατεία Πανεπιστημίου. Ένα πράγματι μεγαλόπνοο σχέδιο, καταρτισμένο στην γένεσή του από φωτισμένους ανθρώπους, για την αναμόρφωση του Κέντρου αυτής της πόλης. Βεβαίως σε συνδυασμό με την ανάδειξη του πανεπιστημιακού κτηρίου Ματσάγγου, με όνομα προς τιμήν του ίδιου του Πανεπιστημίου, έρχεται να ολοκληρώσει την κτηριακή και πολεοδομική αστική ανάπτυξη του Ιδρύματος, μετά την επανάχρηση του Παπαστράτου, του Παπαρήγα, της Τράπεζας Αθηνών-Υπεραστικού ΚΤΕΛ (Βιβλιοθήκη σήμερα), του Γαλλικού Ινστιτούτου, της κλινικής «Λητώ» (Φοιτητική Εστία σήμερα), των κτηρίων «Κοραή» (Τεχνική Υπηρεσία) και Τσικρίκη (υπό διαμόρφωση). Έκτοτε, δηλαδή περίπου εδώ και μία εικοσαετία, η Πλατεία αυτή έχει περάσει μέσα σε όλους τους πολεοδομικούς και κυκλοφοριακούς σχεδιασμούς – μακροχρόνιους μεν, σχεδιασμούς δε. Και τώρα που φτάνουμε στο περιβόητο «δια ταύτα», τώρα ξαναρχίζουμε να μιλάμε «επί της αρχής»; Είναι, όπως πάντα, για γέλια και για κλάματα ταυτοχρόνως.
Πάντως ομόφωνα κι εμείς συμφωνούμε με την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου για την σύναψη δανείου ώστε να πληρωθούν τα έξοδα για την απαλλοτρίωση των ακινήτων. Κι αυτό κοινωνικό αγαθό είναι.

κυκλο - φ - οριακά 523             03.02.2006

…         Μας τη δίνει» τώρα τελευταία όλη αυτή η (παρα)φιλολογία γύρω από την Πλατεία Πανεπιστημίου. ‘Ένα θέμα που ξεκίνησε το 1985 και πέρασε ως τώρα από χίλιες συμπληγάδες (κι ακόμη δεν ξέφυγε εντελώς …), ένα θέμα που το προώθησαν σταθερά τέσσερεις (4) «διαφορετικοί» Δήμαρχοι (ίσως το μοναδικό σ’ αυτή την πόλη …), ένα θέμα που μάλλον προσφέρει στον Βόλο μία ακόμη μοναδικότητα (βρείτε εσείς μια άλλη ελληνική πόλη όπου επί 21 χρόνια ο Δήμος προσπαθεί να απαλλοτριώσει «φιλέτο» στο απόλυτο κέντρο του για να το κάνει πλατεία), ένα θέμα που βεβαίως και ορθώς σχετίζεται άμεσα με την μεγαλύτερη αναπτυξιακή επένδυση που έγινε ποτέ σ’ αυτόν τον τόπο, το Πανεπιστήμιο, ένα θέμα που είναι όλα αυτά κι ακόμη τόσα, γίνεται αντικείμενο απίθανων σχολίων από ανίδεους και «αγουροξυπνημένους». Σε αυτούς δεν συγκαταλέγω, βεβαίως, τους ιδιοκτήτες των υπό απαλλοτρίωση κτηρίων, οι οποίοι έχουν κάθε δικαίωμα να υπερασπίζονται τα δίκαια αιτήματά τους, και ενώπιον λαού και ενώπιον δικαστηρίων.

κυκλο - φ - οριακά 534             12.05.2006

…         Αισιόδοξα, όμως, είναι τα πράγματα για το κτήριο Ματσάγγου και κατ’ επέκταση για την Πλατεία Πανεπιστημίου. Το κτήριο κρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο εν μέρει και όχι εν όλω διατηρητέο, κάτι που δίνει, πλέον, σοβαρές πιθανότητες ολοκλήρωσης αυτού του σημαντικότατου για το Πανεπιστήμιο και για ολόκληρη την πόλη έργου.

κυκλο - φ - οριακά 596             24.05.2008

…         Πέρασε και η μεγάλη γιορτή των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, πήρε και η Ενωμένη Μάντσεστερ το Κύπελλο Πρωταθλητριών στο ποδόσφαιρο (καλά, για Ελλάδα δε μιλάμε, μία και μοναδική ομάδα υπάρχει…), πουλήθηκε και ο ΟΤΕ χωρίς κανείς από εμάς τους «απλούς ανθρώπους» να καταλάβει γιατί, ανακοινώθηκε η σύνθεση της Οργανωτικής Επιτροπής Μεσογειακών Αγώνων, κατεδαφίζονται σταδιακά τα κτίσματα στην Πλατεία Πανεπιστημίου, προχωρούν οι εργασίες στην οδό Γκλαβάνη, γιόρτασε τα 20 χρόνια του το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας μία μέρα μετά την αναβολή των πρυτανικών εκλογών λόγω φοιτητικών καταλήψεων, βρίσκονται σε εξέλιξη οι Πανελλήνιες Εξετάσεις, όλα αυτά κι άλλα δυο φορές τόσα συμβαίνουν στις μέρες μας.

κυκλο - φ - οριακά 597             07.06.2008

…         Λίγο παρακεί η πόλη αποκτάει την πρώτη της πλατεία στο κέντρο, μετά την ιστορική Πλατεία Ελευθερίας. Με όνομα που τιμά ότι καλύτερο της συνέβη τα τελευταία εκατό χρόνια: το Πανεπιστήμιο, την μεγαλύτερη κοινωνική, πνευματική και οικονομική επένδυση που έγινε ποτέ στον τόπο μας. Πέρα από τις γνωστές γκρίνιες και μιζέριες, πέρα κι από το αν και πότε το κτήριο Ματσάγγου θα γίνει Πανεπιστημιακή Σχολή (η δικιά μας αταλάντευτη και αδιαπραγμάτευτη θέση είναι ότι πρέπει να γίνει αποκλειστικά και μόνο Πανεπιστημιακή Σχολή) η Πλατεία Πανεπιστημίου είναι μια ωραία πραγματικότητα που τιμά και την πόλη (που την οραματίστηκε το 1985 και την παλεύει ακόμη) και το δημόσιο (νυν και αεί και εις τους αιώνας) Πανεπιστήμιό μας.

κυκλο - φ - οριακά 598             21.06.2008

…         Αίσιον γεγονός η πρόοδος της οδού Γκλαβάνη και η πλήρης κατεδάφιση όλων των κτισμάτων στην Πλατεία Πανεπιστημίου. Η πόλη αλλάζει. Σύντομα θα το αντιληφθούμε όλοι.

κυκλο - φ - οριακά 603             10.10.2008

…         Φυτεύτηκαν δέντρα στην Πλατεία Πανεπιστημίου, σύντομα θα μπει κι ο χλοοτάπητας και θα διαμορφωθούν και οι διελεύσεις. Φαίνεται ότι ούτε αυτό ήταν σωστό, κατά την άποψη παλαιού δημοτικού συμβούλου. Το σωστό θα ήταν, προφανώς, να μείνει έτσι ρημαδιό μετά τις κατεδαφίσεις, με τα μπάζα, να στραβοπαρκάρουν όσοι μπορούν, μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες του ΣΔΙΤ που έχουν ήδη ξεκινήσει, για να γίνει το υπόγειο parking και η τελική άνω διαμόρφωση. Θρήνος για «τα καημένα τα δέντρα» και την «σπατάλη χρημάτων». Μήπως ξέρετε τι απέγιναν οι φοίνικες που μεταφυτεύτηκαν κάποτε με τυμπανοκρουσίες από το Τετράγωνο στο Πάρκο Αγ. Κωνσταντίνου; Πολύ απλά ξεράθηκαν! Αυτά τα δεντράκια δεν πρόκειται να ξεραθούν όταν θα μεταφυτευτούν!!

κυκλο - φ - οριακά 604             17.10.2008

…         Ολοκληρώθηκε η μετατροπή της οδού Γκλαβάνη σε οδό ήπιας κυκλοφορίας Έργο που έπρεπε να είχε γίνει εδώ και πολλά χρόνια, έργο που πραγματικά αναβαθμίζει το κέντρο της πόλης, ολοκληρώθηκε τώρα. Και έπεται συνέχεια, να είστε βέβαιοι γι’ αυτό. Σύντομα θα είναι και η οδός Αντωνοπούλου έτοιμος πεζόδρομος, ακολουθούν Αγίου Νικολάου, Σπυρίδη, Τοπάλη στα κάτω κομμάτια και με τον καινούργιο χρόνο Ογλ, Γαμβέτα, Παύλου Μελά (όπου και η πλατεία Πανεπιστημίου, μην ξεχνιόμαστε) – η πόλη θα αλλάξει, ακόμη κι αν δεν το θέλουν μερικοί. Και δεν το θέλουν, γιατί νιώθουν ότι τους παίρνουν τη μπουκιά απ’ το στόμα, όλα αυτά που στα όνειρά τους θα ήθελαν να κάνουν αλλά δεν τολμούσαν, γι’ αυτό και κατά καιρούς ακούγονται αυτές οι τελείως αβάσιμες κραυγές της καταστροφολογίας. Ζήλεια είναι, συμπολίτες, τίποτε άλλο, πιστέψτε με. Ζήλεια, μιζέρια αδυναμία, θρήνος, στασιμότητα, απουσία επιχειρημάτων, τέτοια χαρούμενα, και όλη αυτή η λασπουριά που πάει να κυριαρχήσει σ’ ολόκληρο τον δημόσιο βίο.

κυκλο - φ - οριακά 610             20.02.2009

…         Αλλά να! που σου ξαναγράφω, δεύτερη Παρασκευή «κολλητή» - θαύμα. Στο μεταξύ, κάτι με τις δικαιολογημένες καθυστερήσεις κάτι με το αδικαιολογήτως επερχόμενο αλτσχάιμερ, μας διέφυγε η ιστορική ημερομηνία 20 Ιανουαρίου 2009, όπου ετούτη εδώ η στήλη έκλεισε τα 18 της (εδώ πέφτει μουσικό χαλάκι «…τα δεκαοχτώ σου χρόνια, σαν ανοιξιάτικο λουλούδι…»). Ενηλικιώθηκε, επιτέλους, μπορεί, πλέον, και να ψηφίζει.
Ακόμη και σε δημοψηφίσματα, σαν αυτά που ονειρεύονται κάποιοι – να κάνουμε, λέει, τοπικό δημοψήφισμα για το αν θέλουμε ή όχι υπόγειο parking κάτω από την Πλατεία Πανεπιστημίου. Κι εγώ, όσο άκουγα τα διάφορα (από χαρούμενα έως εντελώς απαράδεκτα) που λέγονταν μέσα στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, να σκέφτομαι τον κυρ-Αντώνη τον πατέρα μου (Θεός σχωρέσ’ τον) που ποτέ δεν χώνεψε το ότι η Πλατεία Αναύρου δεν έχει δέντρα. Και να υπενθυμίζω στον εαυτό μου ότι τότε, εκείνη την εποχή, την λέγαμε «τσιμεντόσκονη», τώρα την λέμε «αιωρούμενα σωματίδια PM10» την ίδια αερορύπανση.
Άσχετα, θα μου πεις, όλα αυτά. Μπορεί. Μυαλό είναι αυτό, ότι θέλει συσχετίζει. Ούτε και συζητούσε κανείς, τότε, για υπόγειους χώρους στάθμευσης, τι να τους κάνει, μια χαρά ευρυχωρία είχαν οι δρόμοι του Βόλου, όοοοολα τα αυτοκίνητα τα χωρούσαν, ούτε οι πολυκατοικίες χρειάζονταν να στενοχωριούνται για το πού θα βάλουν τα οχήματά τους, νιρβάνα. Και θα επρόκειτο για θαύμα αν το 1985 το Δημοτικό Συμβούλιο Βόλου είχε πάρει απόφαση για υπόγειο parking κάτω από την Πλατεία, που τότε ήταν όραμα (πολύ σωστό όραμα) συνδυασμένο με το άλλο μεγάλο όραμα της πόλης, που λέγονταν Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και μόλις άρχιζε να παίρνει σάρκα και οστά.
Βεβαίως, πέντε χρόνια μετά, στις 21 Ιουνίου 1990, σε ειδική Ημερίδα του Τεχνικού Επιμελητηρίου παρουσιάσαμε μαζί με τους άλλους δύο συμπολίτες συγκοινωνιολόγους κκ Γιώργο Τουλουμάκο και Νίκο Τρίμη ως Ομάδα Εργασίας στο Τεχνικό Επιμελητήριο του νομού μας, μία μελέτη γύρω από τα Κυκλοφοριακά Προβλήματα του Πολεοδομικού Συγκροτήματος. Η μελέτη διήρκεσε κάπου οχτώ μήνες και ασχολήθηκε με τα εξής επιμέρους θέματα:
α.         οδικό δίκτυο, σήμανση - σηματοδότηση
β.         κίνηση φορτηγών αυτοκινήτων
γ.         πεζόδρομοι - ποδηλατόδρομοι
δ.         αστικές συγκοινωνίες
ε.          στάθμευση
Στο θέμα «στάθμευση» εκείνη η μελέτη αναφέρεται σε συγκεκριμένους 13 χώρους, δημόσιους ή ιδιωτικούς, όπου προτείναμε να υπάρχει οργανωμένη στάθμευση, με συγκεκριμένες πολεοδομικές δεσμεύσεις. Η υπ’ αριθμόν 7 πρόταση αναφέρει επί λέξει τα εξής:
«7. Τρία Οικοδομικά Τετράγωνα από Κουταρέλια μέχρι Μακεδονομάχων μεταξύ Ερμού και Δημητριάδος.
Κατάσταση : Χαμηλά, κυρίως, κτίσματα. Είναι ο χώρος όπου προβλέπεται να δημιουργηθεί η Πλατεία Πανεπιστημίου.
Πρόταση : Να κατασκευαστεί υπόγειο parking με ένα υπόγειο και είσοδο-έξοδο (ράμπα) από Κουταρέλια. Ενα τμήμα του parking να είναι δεσμευμένο για τις ανάγκες του Πανεπιστήμιου. Η επιφάνεια της πλατείας να γίνει χώρος πράσινου και αναψυχής.
Χωρητικότητα : περίπου 170 θέσεις.»
Επαναλαμβάνω, 21 Ιουνίου 1990. Δημοτική Αρχή η ίδια με το 1985. Αντιδήμαρχος Πολεοδομίας ο κ. Φίλιος Πρωτοσύγγελος. Ο οποίος, με βάση αυτές τις προτάσεις μας για τους 13 χώρους στάθμευσης είχε, τότε, προχωρήσει σε πολεοδομική δέσμευση μερικών οικοπέδων για στάθμευση. Δεσμεύσεις που, στις περισσότερες περιπτώσεις, αναιρέθηκαν μέσα στα επόμενα χρόνια. Η Πλατεία Πανεπιστημίου–όραμα από τότε προορίζονταν, για εμάς, να έχει ένα υπόγειο parking μικρής δυναμικότητας, καθότι, αγαπητοί μου, ένα parking 170 θέσεων προκαλεί ελάχιστες αρνητικές και πάμπολλες θετικές κυκλοφοριακές επιπτώσεις.
Το κακό (ή καλό, ανάλογα πώς το βλέπει κανείς) είναι ότι σήμερα έχουμε σωτήριον έτος 2009. Και το άλλο κακό είναι ότι κάποιοι, που μεγάλωσαν και υποτίθεται ότι μορφώθηκαν κυκλοφοριακά μέσα από τούτη την στήλη – για παράδειγμα, από τούτη ‘δω τη στήλη έμαθαν ότι είναι λάθος να κατασκευάζονται μεγάλοι σταθμοί αυτοκινήτων στα κέντρα των πόλεων, όπως επίσης και ότι υπάρχουν έννοιες όπως «ποδηλατόδρομοι», «ήπια κυκλοφορία» (πειθαρχημένη την λέγαμε τότε, αν θυμάστε…) – προσπαθούν απεγνωσμένα να «μας τη βγουν από αριστερά».
Ούτε εδώ «μασάμε». Και για φροντιστήρια βιώσιμης κινητικότητας, κάντε παιδιά ένα γκρουπάκι και πάρτε μας τηλέφωνο. Δωρεάν θα είναι. Μήπως και καταλάβετε, επιτέλους, διότι τώρα τσαλαβουτάτε και θολώνετε τα καθαρά νερά.
Εκτός αν όλα αυτά είναι ένα θέατρο, ένα θέατρο του απολύτως παραλόγου.

κυκλο - φ - οριακά 613             24.04.2009

…         Τις ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας καλά, σχετικά, τις περάσαμε από κυκλοφοριακής απόψεως. Ακόμη και κλασικοί γκρινιάρηδες (και δεν εννοώ μόνον τους πολιτικούς προφήτες…) βρήκαν το ψυχικό σθένος να αναγνωρίσουν ότι «καλούτσικα ήταν τα πράγματα», οι πιο πολλοί συμπολίτες κινήθηκαν με τα πόδια στο κέντρο για τις αγορές τους – κι εκείνη η Πλατεία Πανεπιστημίου, ένα καταπράσινο θαύμα, έβγαλαν φύλλα και τα δεντράκια οι μουριές (εκείνα που είχαν ξεραθεί, αν θυμάστε…), τώρα κοντά θα βγάλουν και τα υπόλοιπα, που είναι, να δείτε πώς μου τα είπαν; α! ναι, «υποκαστανιές», έτσι τα λένε τα δεντράκια και ούτε αυτά είναι ξερά, όπου να ‘ναι θα πετάξουν φύλλα.

κυκλο - φ - οριακά 627             11.12.2009

…         Θα γίνει πάλι η γνωστή, εδώ και πάρα πολλά χρόνια, εορταστική πεζοδρόμηση του Κέντρου, που αυτή τη φορά θα περιλαμβάνει και την οδό Παύλου Μελά, μιας και στην Πλατεία Πανεπιστημίου θα αναπτυχθούν διάφορες εορταστικές δραστηριότητες για παιδιά και για μεγάλους. Ήδη τα σπιτάκια έχουν στηθεί, την Τρίτη, μου είπανε, θα στηθούν και τα αλογάκια – εμείς, τότε «στα αλογάκια» ζητούσαμε από τον μπαμπά μας να μας ανεβάσει, τώρα το λένε «καρουσέλ», το ίδιο και το αυτό μηχάνημα είναι, η χαρά η δική μας ήταν τότε, η χαρά των παιδιών μας είναι τώρα, τα ονόματα αλλάζουν, τα παιδιά δεν αλλάζουν.

κυκλο - φ - οριακά 628             18.12.2009

…         Μέσα στην πόλη, με γεια το πρώτο «χωριό του Αη Βασίλη» στην Πλατεία Πανεπιστημίου. Με τα αλογάκια-καρουσέλ σε λειτουργία, τα φωτάκια και τα σπιτάκια, το πνεύμα των Χριστουγέννων ζει και βασιλεύει.

κυκλο - φ - μεσογειακά 662                  25.02.2011

…         Στα Έργα Πόλης περιλαμβάνονται: α) Συγκοινωνιακά: Κατασκευή γραμμής Τραμ Βόλος-Ν.Ιωνία, Χώροι Στάθμευσης, μεταξύ των οποίων στην Πλατεία Πανεπιστημίου, Κεντρικό Σύστημα Ελέγχου Φωτεινών Σηματοδοτών β) Αναπλάσεις: Ακτογραμμή και παραλιακό μέτωπο, Ανάπλαση Παλαιών-Παλιού Λιμεναρχείου, Όψεις κτηρίων, Διαμόρφωση Πλατείας Πανεπιστημίου, Αναβάθμιση περιοχής Εμπορικού Κέντρου, Τοπικά Πολεοδομικά Κέντρα-Ποδηλατόδρομοι-Πράσινο, Ανάπλαση περιοχής Ξηριά γ) Πολιτισμός: Ανακαίνιση Δημοτικού Θεάτρου, Διαμόρφωση Πλατείας και Αποθηκών Τελωνείου, Ανάδειξη Αρχαιολογικών Χώρων δ) Υποδομές: Ξενοδοχειακή υποδομή (από ιδιώτες), Μετατροπή του Εκθεσιακού σε Συνεδριακό Κέντρο, Θεματικό Πάρκο Αργούς-Κοσμόραμα (στο Πεδίου Άρεως), Ακίνητο Γκλαβάνη, Ποιότητα Νερού-Περιβάλλον. Αυτά, ούτε λίγο ούτε πολύ, είναι ΟΛΑ τα έργα που έχει σχεδιάσει όχι τώρα, όχι χθες, αλλά εδώ και πολλά χρόνια αυτή η Πόλη για την αναβάθμισή της ποιότητας ζωής όλων μας.

κυκλο - φ - οριακά 684             19.10.2011

…         Γιατί, συμπολίτες μου, λέτε να είναι τυχαίο το ότι μπορείτε να πάτε από την οδό Ιωάννου Καρτάλη μέχρι την οδό Βασσάνη χρησιμοποιώντας μόνον πεζοδρόμους; Το έχετε συνειδητοποιήσει αυτό; Θυμάστε οχήματα να κυκλοφορούν στην οδό Ερμού; Το Υπεραστικό ΚΤΕΛ στην γωνία Ερμού-Μεταμορφώσεως το θυμάστε; Το parking στη γωνία Δημητριάδος-Τοπάλη το θυμάστε; Τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα στην οδό Γκλαβάνη τα θυμάστε; - κι αν τα ξεχάσατε πηγαίνετε αμέσως πάνω από την Αλεξάνδρας να τα ξαναθυμηθείτε… Μήπως θυμάστε πως ήταν η κυκλοφορούμενη παραλιακή ζώνη πριν την συνολική της ανάπλαση το 2004-5 ή τι υπήρχε εκεί που σήμερα είναι η Πλατεία Πανεπιστημίου πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία που είχε αρχίσει, αν δεν κάνω λάθος, το 1987-88; Όλα αυτά κι άλλα πολλά δεν έγιναν απ’ τη μια μέρα στην άλλη, έγιναν με πολύ κόπο από τέσσερις διαδοχικές Δημοτικές Αρχές με τον ίδιο στόχο: να κάνουν την πόλη μας καλύτερη, να κάνουν την ζωή όλων μας καλύτερη.
Η κατά σειράν πέμπτη Δημοτική Αρχή του ενιαίου, πλέον, Δήμου Βόλου, έχει τώρα τον λόγο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου