Με έναν Σεπτέμβρη χαρά Θεού, Καλημέρα συμπολίτισσες και συμπολίτες. Έχουμε
περάσει την φθινοπωρινή ισημερία από την Δευτέρα 22.09.2025, ώρα 21:19 σύμφωνα
με τα Αστεροσκοπεία, η ημέρα μικραίνει, η νύχτα μεγαλώνει και η θερμοκρασία
αρνείται να υποχωρήσει, το ανέμελο Καλοκαίρι αρνείται να δώσει τη θέση του στο
μελαγχολικό Φθινόπωρο.
Εμείς,
εδώ, στα ίδια. Να προσπαθούμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει, κι
άκρη να μην βρίσκουμε, έτσι περιπεπλεγμένα και διαπλεκόμενα που είναι τα
πράγματα σήμερα. Κι όχι μόνο στην Ελλάδα της Συμμορίας των Αθώων. Παρόμοιες
Συμμορίες υφίστανται σχεδόν απανταχού στον Κόσμο, διακινούν και προστατεύουν
προϊόντα, ιδέες και ψέματα ενάντια σε καταξιωμένους θεσμούς και κοινή λογική. Γονείς
ζητούν απλούστατα την εκταφή των βιαστικά θαμμένων παιδιών τους μετά την
σύγκρουση των τραίνων στα Τέμπη για περεταίρω έρευνα αλλά ο Άρειος Πάγος δεν
θεωρεί σωστά διατυπωμένο (!!) το
αίτημα ενώ ο κλόουν κυβερνητικός εκπρόσωπος διαρρηγνύει καθημερινά τα ιμάτιά
του και ο αρμόδιος Υπουργός χαχανίζει…
Αφήστε
που θα μείνουμε η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που δεν θα αναγνωρίσει το Κράτος της
Παλαιστίνης, το οποίο ένα-ένα αναγνωρίζουν σιγά-σιγά τα ευρωπαϊκά κράτη –
σήμερα διάβασα για την Γαλλία και το Βέλγιο – ίσως δεν θα το κάνει και η
Γερμανία με το ένοχο παρελθόν. Η Ελλάδα τι λόγο έχει να μην
το κάνει;
Στον
Βόλο η Δημοτική Αρχή αποφασίζει να μετατρέψει την οδό Ιάσονος σε «οδό ήπιας
κυκλοφορίας». Ως άμεση εφαρμογή, λέει, ενός σημείου του Σχεδίου Βιώσιμης
Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), το οποίο, στο σύνολό του, δυστυχώς δεν έχω
καταφέρει να αποκτήσω, ώστε να έχω μια πλήρη εικόνα. Κατάφερα όμως να έχω από
τους μελετητές αυτού του κρίσιμου για την (κάθε) πόλη Σχεδίου: ένας Τοπογράφος
Μηχανικός από την Καρδίτσα, μία Εταιρεία Συμβούλων από την Αθήνα, ένας
Χωροτάκτης-Πολεοδόμος, απόφοιτος του δικού μας Πανεπιστημίου, και ένας
Μηχανικός Περιβάλλοντος αμφότεροι από την Βόρεια Ελλάδα. Αν και το θέμα
προκύπτει πολύ καθυστερημένα, απορώ πώς ένα τέτοιας σημασίας Σχέδιο ανατίθεται
σε μια Ομάδα που δεν διαθέτει διαπιστωμένο Συγκοινωνιολόγο, μέλος του Συλλόγου
Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) με διαπιστωμένη εμπειρία στον χειρισμό αστικών
κυκλοφοριακών θεμάτων – διότι και η δική μας Επιστήμη περικλείει διάφορες επί
μέρους ειδικότητες: άλλοι έχουν ειδίκευση στην Οδοποιΐα, άλλοι στην
Σιδηροδρομική, άλλοι στις Θαλάσσιες Μεταφορές, άλλοι στην Κυκλοφοριακή Τεχνική
μέσα στις πόλεις και λοιπά.
Για
να φτάσει, λοιπόν, κάποιος που ξέρει απ’ αυτά στην πρόταση να γίνει «ήπιας
κυκλοφορίας» (με πολλά εισαγωγικά…) μια κεντρική αρτηρία
Εθνική Οδός (εν προκειμένω αρ. 34, τριτεύον εθνικό οδικό
δίκτυο) πρέπει να έχει κάνει μια πλήρη κυκλοφοριακή ανάλυση, περίπου όπως η
Γενική Μελέτη Μεταφορών και Κυκλοφορίας (ΓΜΜΚ), που κάναμε (συμμετείχαμε όλοι
οι Συγκοινωνιολόγοι του Βόλου) στα 1993-1996. Μαζί με ένα μοντέλο πρόβλεψης
μετακινήσεων. Όταν αυτό δεν συμβαίνει και απλώς καταγράφουμε μια σύγχρονη «πιασάρικη» έννοια, την οποία, βέβαια, οι περισσότεροι
Έλληνες οδηγοί ούτε κατανοούν ούτε ενστερνίζονται, αλλά και πολλές Δημοτικές
Αρχές, με κύριο παράδειγμα την δική μας, τον Άρχοντά μας, που με απίστευτή
μανία κατέστρεψε μία από τις πιο πρωτοποριακές Περιοχές Ήπιας Κυκλοφορίας στην
Ελλάδα, στην οδό Καραμπατζάκη, παρόχθια οδό του Κραυσίδωνα, νομίζουμε ότι τετραγωνίσαμε τον κύκλο και μπράβο μας.
Ρίχνουμε και λίγα δέντρα και λίγα πλατιά πεζοδρόμια με μερικές «εσοχές για
φορτοεκφορτώσεις και ολιγόλεπτη στάση» στην κουβέντα και ξεκινάμε να
μπλοκάρουμε όλη την εισερχόμενη και διερχόμενη κυκλοφορία της πόλης. Τονίζω ότι
η ΓΜΜΚ ζήτησε ελεύθερη ροή στις αρτηρίες και η Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου 282
του 2007, που επαναλήφθηκε με την ΑΔΣ 617 του 2011, έχουν ως προτεραιότητες για
την Βιώσιμη Κινητικότητα:
1.
Προτεραιότητα στις Αστικές Συγκοινωνίες 2. Ελεύθερη ροή στις αρτηρίες - ήπια
κυκλοφορία στους δρόμους του κέντρου 3. Διαχείριση της κυκλοφορίας και της
στάθμευσης στις συνοικίες 4. Άνετη κίνηση για τους πεζούς και τα εμποδιζόμενα
άτομα παντού 5. Ασφαλής κίνηση για τα ποδήλατα 6. Δημοτικά προγράμματα
κυκλοφοριακής αγωγής. Αξιοποίηση του Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής.
και ως στόχους: Να ξανακερδίσουμε τους χαμένους
χώρους της πόλης. Να ανακτήσουμε την πόλη μας. Στις πόλεις ζουν άνθρωποι, όχι αυτοκίνητα. Να μιλήσουμε με τους
ανθρώπους πίσω από τις λαμαρίνες. Καλά μελετημένες, συνολικές και όχι
αποσπασματικές, παρεμβάσεις. Να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των συμπολιτών μας.
Ελάχιστα
από αυτά πραγματοποιήθηκαν στο μεταξύ. Αλλά η 2η προτεραιότητα, η
ελεύθερη ροή στις αρτηρίες θα πω ότι πήγε μέχρις ενός σημείου καλά και ύστερα
«στράβωσε». Ένα μέτρο που πάρθηκε, που κράτησε 7 ολόκληρα χρόνια και απέδειξε
την αξία του ήταν οι κορύνες στον άξονα των
αρτηριών. Τότε και η 1η προτεραιότητα για τις
Αστικές Συγκοινωνίες ικανοποιούνταν πλήρως και οι δρόμοι «άδειασαν» από, κατά
κανόνα, παράνομη στάθμευση. Όταν η προαναφερθείσα μανία, μετά το 2014, αναίρεσε
και αυτό το μέτρο αλλά και την διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στην οδό Δημητριάδος
και δημιούργησε λωρίδες κίνησης λεωφορείων χωρίς να μπορέσει να ελέγξει την
στάθμευση στην απέναντι πλευρά, το αποτέλεσμα είναι αυτό που ζούμε σήμερα. Και
ενώ ο κυκλικοί κόμβοι υπόσχονταν καλή ροή, δεν μπόρεσαν να κρατήσουν την
υπόσχεσή τους…
Τώρα
βαράμε τουφεκιές στον αέρα. Μία
λωρίδα για λεωφορεία, ΤΑΞΙ, οχήματα τροφοδοσίας και όοοοολα τα μηχανάκια των
ντελιβεράδων και μία λωρίδα για την κίνηση των οχημάτων – οδός ήπιας
κυκλοφορίας με δύο λωρίδες κυκλοφορίας στην ίδια κατεύθυνση δεν προβλέπεται,
ούτε στην θεωρία αλλά ούτε και στην πράξη. Όσο για τις «εσοχές», ας μην το συζητήσουμε…
Την
άλλη φορά περισσότερα, ας περιμένουμε και την απόφαση του (φωτισμένου)
Δημοτικού Συμβουλίου μας. Πού ξέρεις; Αδιαπραγμάτευτη, πάντως, η αγάπη μας για
εσάς. Γεια-χαρά.
Στην φωτογραφία, η Συμμαχία (Συμμορία) των Αθώων
Προθύμων 18.08.2025, για να μην ξεχνιόμαστε… φωτο διαδίκτυο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου