Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2024

κυκλο-φ-οριακα 1209, 25 Σεπτεμβρίου 2024

 

Καλημέρα συμπολίτες. Καθώς ο Σεπτέμβριος – ιταλικά Settembre, ο 7ος μήνας του ρωμαϊκού ημερολογίου, που ξεκινούσε από τον Μάρτιο – τελειώνει αισίως και η νύχτα μεγαλώνει σε βάρος της μέρας, τα κυκλο-φ-οριακα της καρδιάς μας λένε σήμερα να ασχοληθούν κυρίως με κυκλοφοριακά ζητήματα οχημάτων και ανθρώπων. Κυρίως, λέμε, διότι κανείς ποτέ δεν έμαθε τι μπορεί αίφνης να γεννήσει ο νους του ανθρώπου-συγκοινωνιολόγου, καθώς υφίσταται αυτόν τον καθημερινό καταιγισμό βλακείας-αλαζονείας-αναισθησίας στην ένδοξη ελληνική πραγματικότητα. Ας ξεκινήσουμε να βλέπουμε, και…βλέπουμε.

Προβληματιζόμαστε εδώ και καιρό με τις πράσινες λεωφορειολωρίδες στις οδούς Δημητριάδος και Ιάσονος. Είναι κατά κανόνα κενές (στην Δημητριάδος πέρα-πέρα, στην Ιάσονος από Κ.Καρτάλη και πέρα) και δίπλα τους τα πάσης φύσεως οχήματα κινούνται σε μία και μοναδική σειρά (εφ’ ενός ζυγού, που λέγαμε στον στρατό), δεδομένου ότι η δήθεν υπάρχουσα αριστερή λωρίδα είναι μονίμως δεσμευμένη από σταθμευμένα οχήματα – παρανόμως ή νομίμως δεν έχει καμία σημασία για την ροή της κυκλοφορίας. Και ερωτώ: πόσο απαραίτητη, πόσο πραγματικά χρήσιμη είναι αυτή η λεωφορειολωρίδα; Το 2005, μετά την Ολυμπιακή ευωχία και πριν την εφαρμογή των κορινών, το Αστικό ΚΤΕΛ είχε αναθέσει στο ΔΕΚΑΜΜ την πρώτη, και μοναδική, νομίζω, «Μελέτη Πληρότητας Αστικών Λεωφορειακών Γραμμών» για όλες τις τότε Γραμμές – προστέθηκε η Γραμμή 15, με δική μας μελέτη και επιμονή, και διαφοροποιήθηκαν κάποια στοιχεία σε κανδυό άλλες Γραμμές, άλλο τίποτε δεν ξέρουμε να συνέβη. Σ’ εκείνη την Μελέτη, λοιπόν, εκτός από τις πληρότητες καταγράψαμε και χρόνους κυκλικής διαδρομής (αφετηρία-τέρμα-αφετηρία) και από εκεί υπολογίσαμε μέση ταχύτητα των λεωφορείων στην συγκεκριμένη διαδρομή. Στο σύνολο των Γραμμών η μέση ταχύτητα των λεωφορείων βρέθηκε 20,24 χλμ/ώρα με χαμηλότερες την μέση ταχύτητα της Γραμμής 1-14,3 χλμ/ώρα και της Γραμμής 3-14,7 χλμ/ώρα και υψηλότερη αυτή της Γραμμής 5-25,3 χλμ/ώρα λόγω της εκτός Πολεοδομικού Συγκροτήματος διαδρομής. Μικρότερη μέση ταχύτητα από 20 χλμ/ώρα έχουν και όλες οι υπόλοιπες γραμμές που διέρχονται μέσα από το Π.Σ. Αυτά, βέβαια, το 2005. Τι γίνεται, άραγε, σήμερα, 19 χρόνια μετά και μάλιστα με ένα πρόγραμμα τηλεματικής παρακολούθησης των κινήσεων; Υπάρχουν και παρακολουθούνται στοιχεία μέσης ταχύτητας; Υπάρχει πραγματική βελτίωση αυτών των στοιχείων λόγω της λειτουργίας των λεωφορειολωρίδων; Μην ξεχνάμε ότι ο μόνος πραγματικός λόγος για τον οποίο ορίζουμε αυτές τις λωρίδες αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων είναι για την διευκόλυνση της κίνησής τους. Και ο δείκτης μέτρησης της αποδοτικότητάς τους είναι ακριβώς αυτή η μέση ταχύτητα κίνησης, διαφορετικά δεν έχουν λόγο ύπαρξης και μόνο προβλήματα δημιουργούν. Ποιος θα δώσει μια εμπεριστατωμένη απάντηση;

Διότι η ύπαρξη τέτοιων αποκλειστικών λωρίδων σε μια πόλη, και μάλιστα Ελληνική, όπου η συχνότητες των λεωφορειακών γραμμών είναι, κατά κανόνα, χαμηλές δεν υποδηλώνει «πολιτισμό» ή κάτι το ιδιαίτερο (προς Μονακό μεριά…) αλλά, κατά κανόνα πάλι, ταλαιπωρία.

Όσο για το πρόβλημα της οδού Ιάσονος μέχρι την οδό Κ.Καρτάλη, τον Νοέμβριο 2012, επισήμως, ως Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου Βόλου, όπου εργαζόμουν (κι απ’ όπου έφυγα τρέχοντας με σύνταξη πριν …την καταιγίδα της 1ης/1ου/2014) παρουσιάσαμε πλήρη, τεκμηριωμένη μελέτη-πρόταση με θέμα «Αλλαγή Διαδρομής Αστικών και Υπεραστικών Λεωφορειακών Γραμμών στην Πόλη του Βόλου» για την οποία θα σας γράψω δυο λόγια την επόμενη φορά. Φυσικά η πρόταση «πήγε άπατη» και αντ’ αυτής, τον Οκτώβριο 2014 θεσμοθετήθηκαν οι λεωφορειολωρίδες – 10ετή γενέθλια θα «γιορτάσουμε» σε λίγο – και η οδός Ιάσονος παραμένει στα χάλια της.

Διάσπαρτες στην πόλη εκείνες οι μεταλλικές, γκριζοβαμμένες και βιδωμένες στο έδαφος κατασκευές που προορίζονται (;) για τα ενοικιαζόμενα ποδήλατα. Η κολώνια κρατάει πάνω από χρόνο, τα ποδήλατα δεν λένε να εμφανιστούν. Οι πληροφορίες μας λένε ότι έχουν θαφτεί στην λάσπη των υπογείων του αθλητικού κέντρου «Βάκης Παρασκευόπουλος», στο κτήριο (πρώην) Αδαμόπουλου, Ρήγα Φεραίου-Γλάδστωνος. Ακούγεται πολύ πιθανό. Αλλά αν είναι ορθόν τι περιμένουν οι αρμόδιοι έναν χρόνο τώρα; Να τα ανασύρουν και να τα επαναφέρουν σε λειτουργία; να τα αποζημιωθούν από δεν ξέρω ποιον ως πλημμυροπαθείς; να τα πουλήσουν με κέρδος ως παλιοσίδερα; Και ποιος, αλήθεια, τα έχει πληρώσει αυτά τα ποδήλατα (που δεν φταίνε σε τίποτα τα ίδια τα αγαπημένα μας οχήματα) και όλο το σύστημα;

Παρεμφερές το ζήτημα με την ελεγχόμενη στάθμευση, όπου τίποτε απολύτως δεν συμβαίνει. Και μάλιστα κάποια στιγμή είχαν εμφανιστεί μπάρες ασφαλείας, με τα ανάλογα μηχανήματά τους, στον χώρο στάθμευσης της οδού Μπόρελ, μία μπάρα μπαίνοντας από την οδό Δημητριάδος και μία βγαίνοντας στην οδό Ιάσονος. Τώρα αυτές οι μπάρες έχουν αφαιρεθεί αλλά τα μηχανήματα έχουν παραμείνει, ποιος ξέρει να μας πει τι σημαίνει αυτό;

Τις προάλλες επισκεφθήκαμε για μία ακόμη φορά την ωραία Πλατεία του Νεοχωρίου. Και διαπιστώσαμε για μία ακόμη φορά πόσο δύσκολο είναι να φτάσει ένας άνθρωπος από το parking (που έχει διαμορφωθεί ωραιότατα, με πέτρινους κυβόλιθους) μέχρι την πλατεία. Κι αν ο άνθρωπος έχει χτυπημένα, πονεμένα ή και απλώς ταλαιπωρημένα πόδια μάλλον δεν θα φτάσει ποτέ – δεν μιλάμε για κινητικά ανάπηρους συνανθρώπους, αυτοί ούτε κατά διάνοια. Διότι η πρόσβαση γίνεται με δύο συνεχόμενες σκάλες, που τα σκαλοπάτια τους έχουν ύψος τουλάχιστον 30 πόντους! Αυτό δεν είναι ανέβασμα, σκαρφάλωμα είναι, για πιτσιρικάδες και για γυμνασμένους χωριανούς. Κι είναι τόσο ωραία η σκιερή Πλατεία με τον ανακαινισμένο Άγιο Δημήτριο και τα καφενεία! Θα μου πείτε εσείς που ξέρετε «ούτε η πρώτη, ούτε η τελευταία πλατεία είναι που έχει στο Πήλιο σκαλιά» και θα σας πω μπράβο! για τις γνώσεις σας. Αλλά δεν πρέπει, με αφορμή, έστω, το Νεοχώρι να το δούμε με την δέουσα ευαισθησία το θέμα; Δεν πρέπει οι Δήμοι να δουν τι μπορούν να κάνουν για να διευκολύνουν την πρόσβαση όλων των συν-πολιτών, ημών και υμών με το πονεμένο γόνατο συμπεριλαμβανομένων; Αν μιλάμε δε για παιδικά καροτσάκια, ας θυμηθούμε τη σκηνή από το «Θωρηκτό Ποτέμκιν»…

Σας αγαπώ εξ απήνης, γεια σας.

Στην φωτογραφία η νέα γέφυρα στην Μαυρούτσα, προσφορά ΧΑΝΘ και Δήμου Ζαγοράς-Μουρεσίου στον Αη Γιάννη.

(δημοσιεύτηκε στην καθημερινή βολιώτικη εφημερίδα "Μαγνησία" (στην 2η σελίδα) την Τετάρτη 25.09.2024, αρ.φύλλου 4253)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου